MOVCON, meer dan een reisbureau, Naar Gao vliegen geen luchtvaartmaatschappijen.

woensdag, februari 17, 2016

Naar Gao vliegen geen luchtvaartmaatschappijen, want het vliegveld is voorlopig nog niet geschikt voor civiele vliegtuigen. Toch is er een vrijwel constante stroom van mensen en materieel tussen Nederland en het inzetgebied.

Wie: kolonel Dick van Ingen.

Wat: contingentscommandant in Mali.

Mike en Henk-Jan nemen met mij het vluchtschema voor de komende week door. 

Dat is nodig voor de uitzending van 3 operationele en 1 ondersteunend detachement en meer dan 450 militairen. De dichtstbijzijnde grote stad met een internationale luchthaven is Bamako, de hoofdstad van Mali. Onze militairen worden daarom eerst naar Bamako gebracht. Dat gebeurt met de C-17 of via KLM Air France in een dagelijkse vlucht van Amsterdam naar Bamako met een overstap in Parijs. In Bamako aangekomen worden ze gelegerd op het transit-kamp (Camp Midgard) totdat vervoer naar Gao beschikbaar is.

Bamako ligt 1.120 kilometer van ons vandaan. Tussen Bamako en Gao ligt geen spoorlijn en de rivier is op grote delen onbevaarbaar. De slechte kwaliteit van de weg en het gevaar van bermbommen en overvallen maken wegtransport over deze afstand geen aantrekkelijk alternatief. Vliegtuigen die geschikt zijn voor het landen op en opstijgen van slechte en korte banen kunnen gelukkig wel in Gao terecht.

‘Maybe airlines’

Van maandag tot en met vrijdag is er een onregelmatige lijndienst van de VN tussen Bamako en Gao. Onregelmatig wordt hier vertaald met ‘maybe airlines’: ‘maybe’ wordt er gevlogen, ‘maybe not’. Officieel spreken we over ‘intra theatre transport’ (ITT). Een paar oude ingehuurde Antonov 74-toestellen en een modern Casa-transportvliegtuig van de luchtmacht uit Ghana verzorgen het ITT. Het is een hele toer om mee te kunnen vliegen. Aan elke vlucht gaat een uitgebreide papierwinkel en veel geregel vooraf. Daarvoor zorgt MOVCON.

Bij mij in Gao bestaat MOVCON uit sergeant der 1e klasse Mike en korporaal der 1e klasse Henk-Jan. Zij hebben meer dan een dagtaak aan het regelen van ITT-tickets. Een ticket heet in VN-termen een ‘movement of personell- form’ (MOP). Het is een formulier dat minstens 6 werkdagen voor de reis moet worden aangevraagd.

Formulieren, handtekeningen en stempels

Als ik naar het hoofdkwartier in Bamako moet, vul ik een eenvoudige vluchtaanvraag in. Mike en Henk-Jan gaan dan aan de slag met het MOP en verzamelen, met hulp van MOVCON-Bamako, maar liefst 6 handtekeningen en 4 stempels op een onoverzichtelijk VN-formulier. Op de dag van vertrek word ik met de andere Nederlandse passagiers door MOVCON per mini-bus naar het vliegveld gebracht. Zij regelen het inchecken en dat is maar goed ook. Want regelmatig is de vlucht overboekt of is er een andere, vaak administratieve reden waarom een passagier niet mee mag. Als een van de VN-autoriteiten zijn handtekening in het verkeerde vakje heeft gezet gaat het al mis.

Dankzij de goede relatie die onze MOVCON-mannen met de vluchtafhandelaars hebben opgebouwd, lukt het toch vrijwel altijd om de Nederlandse passagiers aan boord te krijgen. Met een tevreden lach op hun gezicht blijven Mike en Henk-Jan dan klantvriendelijk en zorgzaam wachten tot het vliegtuig met alle Nederlanders is vertrokken.

Van handdoekjes tot helikopteronderdelen

Naast het vervoer van passagiers hebben Mike en Henk-Jan ook hun handen vol aan transport van vracht. Helikopteronderdelen, reservedelen voor voertuigen (vooral veel banden), munitie, post maar ook papieren handdoekjes voor bij de wasbakken bij de ingang van de eetzaal: bijna alles wordt door de lucht aangevoerd. Dit gebeurt volgens een uitgebreid schema van militaire en ingehuurde vluchten. De door Nederland ingehuurde vliegtuigen zijn vaak oude Russische militaire Antonov 12-toestellen die nu een 2e leven hebben bij een Oost-Europese luchtvaartmaatschappij.

Bij vrachtvluchten doet MOVCON behalve de administratie ook de volledige afhandeling. Vandaag komt een vlucht met munitie binnen. Ik ga mee met sergeant der 1e klasse Mike die de aankomst en afhandeling als een filmmaker regisseert. Hij heeft vooraf de ‘hot cargo zone’ voor de binnenkomende C-130 Hercules gereserveerd. Dit is een opstelplaats voor het beladen en ontladen van vliegtuigen met gevaarlijke vracht. Hij zorgt ervoor dat een colonne van voertuigen klaar staat om de vracht te halen. Een vorkheftruck, vrachtauto’s en de brandweer gaan mee.

Als het dan zover is maakt hij contact met de Franse militaire verkeersleiding voor het krijgen van toestemming om via de startbaan naar de ‘hot cargo zone’ te rijden. Nadat de Hercules is geland wordt deze door Mike naar zijn plaats gewezen.

Terwijl de militairen van onze distributieploeg voorzichtig de munitie uitladen en retourvracht inladen, doet Mike met de crew van het vliegtuig de administratie. Het werk wordt door Mike uit veiligheidsoverwegingen even stilgelegd als een Franse tankauto de Hercules komt aftanken. 1,5 uur na de landing rijdt de colonne terug naar Camp Castor en als de startbaan weer vrij is kan ook de Hercules vertrekken.

Groet,
kolonel Dick van Ingen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De statistieken:

MOVCON bestaat totaal uit 4 personen. Kapitein Willem en adjudant Ben in Bamako en sergeant der 1e klasse Mike en korporaal der 1e klasse Henk-Jan in Gao.

Per maand vliegen ongeveer 300 passagiers Gao in en uit voor werkbezoeken, tijdelijke klussen, vergaderingen op het hoofdkwartier of elders in Mali en verlof.

Als er rotaties van detachementen zijn loopt het aantal passagiers in een maand op tot boven de 500.

Per maand worden in Gao meer dan 80 vluchten door MOVCON afgehandeld.

Per maand ontvangt het Nederlandse Minusma-detachement ongeveer 50.000 kilo aan vracht.

MOVCON handelt een keur van vliegtuigen af. De Antonov 12 en Antonov 74 zijn hierbij de oudste. Een Casa die door Ghana aan de VN beschikbaar is gesteld is het nieuwste vliegtuig.

Regelmatig is een (Nederlandse) C-130 Hercules te gast op Gao.

De C-17 is nog niet op het vliegveld van Gao geland, maar Mike en Henk-Jan hopen erop in hun rotatie nog een keer een C-17 naar zijn plek te marshallen

 

 

bron Defensie

Weersverwachting Mali